Optimaliseer je website op mobiele apparaten

mobiele telefoon

We weten allemaal dat de ontwikkelingen op het gebied van technologie niet stil staan.  Als eigenaar van een goed bezochte website of bedrijfskritisch onderdeel heb je dus geen andere keus dan hierin mee te gaan.

Feitjes

Tegenwoordig worden er in Nederland meer tablets verkocht dan desktops. Daarnaast bezit momenteel maar liefst 86% van alle Nederlanders een smartphone. Reden genoeg om je website zo optimaal mogelijk te laten functioneren op tablets en smartphones.

Desktop vs. mobiele devices

Aan een mobiele website worden andere eisen gesteld dan aan een desktop website. Waar de layout van je website op een groot desktopscherm ruimtelijk en overzichtelijk is, kan deze op een kleine smartphone weer rommelig en onleesbaar ogen. Ik geef een aantal voorbeelden:

  • Te klein lettertype
    een voor de hand liggende aanpassing maar enorm belangrijk
  • Dropdownmenu’s zijn een no go
    ze werken vaak niet naar behoren op mobiele apparaten
  • Geef hyperlinks de ruimte
    vingers zijn nu eenmaal groter en preciezer dan een muis

Doordat er verschillende devices met uiteenlopende schermen zijn, is het van belang je website hier zo goed mogelijk op aan te passen. De techniek welke hier achter schuilt is de website ‘responsive’ te maken. De website zal zich altijd aanpassen op de breedte van je scherm. In 2018 mag dit als standaard beschouwd worden bij het bouwen; in de praktijk zijn nog niet alle websites responsive.

Doe zelf de test

Wil je weten in hoeverre jou website het doet op de mobiele telefoon? Maak dan gebruik van de Google Mobielvriendelijkheids test.

Laat geen kansen liggen

Door je website te optimaliseren voor tablet en mobiel laat je geen klanten liggen. Ook is ‘mobile ready’ een belangrijk speerpunt van Google. Het is een een factor welke telt in je zoekresultaten naast bijvoorbeeld overige technische aspecten zoals een SSL verbinding. Heb je vragen over je website op de mobiele telefoon? Ik help je graag verder.